T'interessa

enllaços

Destacat

L'IVAJ destina més de 110.000 euros en subvencions als Consells Locals de Joventut de la Comunitat Valenciana

L'objectiu és donar suport a les activitats dels Consells Locals Juvenils que promoguen la participació i l'associacionisme juvenil. S'inclouen trobades, jornades de foment de l'associacionisme,...

L’IVAJ acull 46 alumnes nous per al curs acadèmic 2024/2025 en les seues residències juvenils d’estudiants

Les residències juvenils de l’IVAJ acullen cada curs 157 jóvens estudiants Es troben a Alacant, Castelló de la Plana i Benicarló, i inclouen allotjament i pensió completa L’Institut Valencià de la...

Novetats

Ves enrere Es posa en marxa el projecte "Guardabosc"

Es posa en marxa el projecte "Guardabosc"

Educació inicia la formació del professorat dels centres que participen en el projecte "Guardabosc"’

  • Les guies pel professorat d’aquest programa per a sensibilitzar l’alumnat en la prevenció d’incendis forestals estan disponibles en el web Guardabosc.
  • Educació ambiental i sostenibilitat concentren el 37,4 % de la inversió de la Conselleria en la innovació educativa que fan escoles i instituts.


 

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport inicia en el Dia de l’Arbre la formació dels 191 docents que participen en el projecte  ‘Guardabosc’, una innovadora iniciativa d’educació ambiental dissenyada per a sensibilitzar l’alumnat d’entre 10 i 16 anys en la prevenció dels incendis forestals.

‘Guardabosc’, que s’implanta aquest curs de forma pilot en 40 escoles i instituts, és un projecte que impulsa Educació amb la col·laboració de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, la Xarxa Jove i l’Institut Valencià de la Joventut.

L’aposta de la Conselleria d’Educació per l’educació ambiental es complementa amb altres projectes, ja que aquest curs la conservació del medi ambient i la sostenibilitat concentren el 37,4 % dels 2,5 milions d’euros invertits en els projectes d’innovació educativa d’escoles i instituts. Igualment, dins del programa ‘Resistències artístiques’ que promou processos artístics als centres educatius, hi ha projectes concrets dedicats a la reflexió mediambiental.

Primera promoció de centres ‘Guardabosc’

La formació del professorat d’aquesta primera promoció de centres ‘Guardabosc’ corre a càrrec del personal especialitzat de la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals i té una durada de 10 hores en què es combinen sessions en línia i presencials.

Coincidint amb el Dia de l’Arbre comença al CEIP Emilio Varela d’Alacant la formació dels 65 docents dels 13 centres educatius de les comarques alacantines seleccionats per aquesta edició de ‘Guardabosc’. L’1 de febrer, a la Conselleria d’Educació, s’iniciarà la formació dels 85 docents dels 18 col·legis i instituts de les comarques de Valencia participants en el programa, i el 2 de febrer, a l’IES Bovalar de Castelló de la Plana, serà el torn dels 41 docents dels 9 centres de les comarques castellonenques.

No obstant, tot el professorat interessat a conéixer aquesta proposta té les guies didàctiques de ‘Guardabosc’ al seu abast en el web de la Conselleria Guardabosc . El programa està dirigit als nivells de 5é i 6é de Primària i a tota l’etapa de l’ESO.

Des d’Educació s’ha considerat important crear aquest nou projecte després dels dramàtics incendis forestals del passat estiu a les nostres terres. L’objectiu és generar en els centres educatius entorns de treball col·laboratius que unisquen educació i medi ambient, amb la finalitat de dotar l’alumnat de coneixements i capacitats per a comprendre el seu entorn natural més pròxim i que coneguen la riquesa i diversitat que ofereixen els espais naturals.

‘Guardabosc’ vol impulsar el treball en els centres educatius amb programes mediambientals que desenvolupen de manera creativa la innovació pedagògica a través del contacte amb la natura. Així, es pretén impulsar una actitud proactiva entre l’alumnat, de respecte i cura cap a la natura incidint en els recursos i serveis que aporten els boscos per al desenvolupament de la vida del nostre planeta, al mateix temps que es fomenta entre les i els escolars la companyonia, l’empatia i el treball en equip.

Innovació en educació ambiental i sostenibilitat

El departament potencia aquest curs un total de 714 projectes d’innovació educativa de 797 escoles i instituts amb una inversió pròxima als 2,5 milions d’euros. El 37,4 % d’aquesta inversió, més de 934.000 euros, el concentren 221 projectes de 292 centres que estan centrats en l’educació ambiental i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

La Conselleria ha incrementat en 530.000 euros el finançament de la innovació educativa impulsada pels centres, fet que suposa un 27,5 % més que la inversió feta en el passat curs 2021-2022. Amb aquests 2,5 milions d’euros aproximadament del curs 2022-2023, la inversió acumulada des de 2016 pel departament de la consellera Tamarit en projectes d’investigació i innovació educativa impulsats pels centres docents supera els 11,7 milions d’euros.

Resistències artístiques vinculades al medi ambient

Un altre pilar de la innovació educativa que promou la Conselleria és les ‘Resistències artístiques’, un programa que promou l’actualització pedagògica en matèria d’arts plàstiques i visuals, audiovisuals, música o arts escèniques. Així, aquest curs es desenvolupen projectes artístics col·laboratius, conduïts per creadores i creadors, en 40 centres educatius per a establir relacions entre la creació artística contemporània i l’educació.

Quasi la meitat d’aquests projectes estan vinculats a l’educació ambiental, i destaquen propostes com la que desenvolupa l’artista Susana Rodilla al CEIP Mariano Benlliure d’Elx, amb el títol ‘Sembrando mundos’, o el projecte ‘Marrrr, la era del plástico’, de la creadora Helena Pilar Gómez al CEIP Lluís Guarner de València.

 

Twitter