T'interessa

enllaços

Destacat

Recorda! No estàs a soles #25N

Campanya institucional del 25 de novembre, dia de l'eliminació de la violència contra les dones 2024 Una publicación compartida por IVAJ (@gvaivaj)

Camps de Voluntariat d'hivern 2024

Ja tens disponible la informació dels Camps de Voluntariat d'hivern 2024. A estos camps es podran inscriure joves de 18 a 30 anys des del 19 fins el 29 de novembre, i es realitzaran del 26 de...

Novetats

Ves enrere El programa Jove Oportunitat de l'IVAJ ha sigut reconegut per la seua lluita contra l'abandó educatiu primerenc

El programa Jove Oportunitat de l'IVAJ ha sigut reconegut per la seua lluita contra l'abandó educatiu primerenc

* En les quatre edicions desenvolupades per JOOP s'ha buscat el retorn al sistema educatiu de 2.358 joves que van abandonar els seus estudis
* 'El Mapa de l'Abandó Educatiu Primerenc a Espanya' de la Fundación Europea Sociedad y Educación ha destacat la seua innovadora metodologia
 
El programa Jove Oportunitat (JOOP) de l'IVAJ, ha sigut reconegut com a bona pràctica a nivell estatal per afavorir el retorn al sistema educatiu i de formació de joves que havien abandonat els seus estudis als 16 i 17 anys.
 

Este reconeixement s'ha publicat en el 'Mapa de l'Abandó Educatiu Primerenc a Espanya', on s'analitzen les diferents polítiques públiques, estatal i autonòmica, així iniciatives socials enfront de l'Abandó Educatiu Primerenc (AEP).

L'informe, que reuneix els treballs del professorat de diferents universitats espanyoles, ha sigut publicat per la Fundació Europea Societat i Educació i presentat al Ministeri d'Educació i Formació Professional i als departaments d'Educació de les comunitats autònomes que han participat en l'estudi, a més de personal investigador especialista en educació.
 
En l'informe es destaquen tres casos de bones practiques a nivell nacional: l'Associació d'Escoles de Segona Oportunitat , el projecte 'Itinerari+' de la Fundació Tomillo i el programa JOOP de la Comunitat Valenciana, que és l'únic dels tres promoguts des de l'àmbit públic.
 
Després de recollir exhaustivament els programes enfront de l'abandó de les diferents administracions espanyoles i realitzar desenes d'entrevistes a joves que van abandonar el sistema educatiu sense aconseguir un títol mitjà, l'informe conclou que les iniciatives que demostren millors resultats són aquelles que la persona jove és recolzada en el seu desenvolupament integral, en el seu projecte de vida com a ésser humà i no sols contemplada com a estudiant i amb un reforç exclusivament acadèmic.
 
El director general de l'IVAJ, Jesus Martí, ha mostrat la seua satisfacció per este reconeixement i ha destacat que la decisió d'abandonar el sistema educatiu "és multicausal" però que "en el centre hi ha un ésser humà al qual cal escoltar, per a després donar-li suport en el difícil procés de deslliurar-se de les etiquetes de fracassat per a després prendre la responsabilitat de decidir el seu propi futur".
 
En l'informe es posa de manifest a la gravetat del problema de l'abandó educatiu, en el qual Espanya ocupa el primer lloc en tota la Unió Europea, amb un 17% d'adolescents que es deixen l'institut i no continuen els estudis fins a aconseguir almenys una titulació de grau mitjà.
 
A més, s'inclou com a recomanació la necessitat d'emprender accions preventives de l'abandó i també aquelles que, com JOOP, actuen per a afavorir el retorn, bé al sistema de formació educativa (accés a una FP de grau mitjà) bé al sistema de formació per a l'ocupació: certificats de professionalitat dels serveis públics d'ocupació.
 
L'estudi considera que l'abandó educatiu és un llarg procés de desvinculació de l'alumnat amb el sistema educatiu que arranca en primària i que és causat en part per raons atribuïbles a l'alumne i el seu context, com la falta de motivació, problemes de disciplina, la percepció negativa de la pròpia capacitat o la desestructuració familiar.
 
Així mateix, apunta altres factors atribuïbles a la institució escolar, com la repetició de curs, avantsala de l'abandó i generadora de baixa autoestima i sentiments de desenganxament del sistema. Altres variables que incideixen en l'abandó són la percepció que les assignatures que s'imparteixen en el centre no té utilitat en la vida real, les males relacions amb el professorat i la insuficiència d'assessorament en general.
 
L'estudi de la Fundació Europea destaca com entre joves entrevistats han trobat sentiments d'intens rebuig cap a la institució educativa i que l'adopció de la decisió de retorn a la formació no ve vinculada a una acció positiva del centre on van estudiar sinó a les exigències del mercat laboral, quan els joves descobreixen que necessiten una titulació per a millorar les seues perspectives d'ocupació.
 
En este sentit, el director general de l'IVAJ ha assenyalat que "una de les claus de l'èxit del programa JOOP és que aborda el retorn des d'una perspectiva pràctica, facilitant el coneixement de les diferents professions que existeixen en les 20 empreses que visiten perquè descobrisquen el seu camí formatiu ".


JOOP  ja ha començat la seua cinquena edició i té obert el termini de matriculació per als cursos que s'inicien este mes d'abril amb els formularis disponibles en la pàgina web de l'IVAJ.

Twitter