T'interessa

enllaços

Destacat

Recorda! No estàs a soles #25N

Campanya institucional del 25 de novembre, dia de l'eliminació de la violència contra les dones 2024 Una publicación compartida por IVAJ (@gvaivaj)

Camps de Voluntariat d'hivern 2024

Ja tens disponible la informació dels Camps de Voluntariat d'hivern 2024. A estos camps es podran inscriure joves de 18 a 30 anys des del 19 fins el 29 de novembre, i es realitzaran del 26 de...

Novetats

Ves enrere Aitana Mas destaca que el 65 % de les persones joves que van participar en el programa JOOP de l’IVAJ en 2022 han tornat al Sistema Educatiu

Aitana Mas destaca que el 65 % de les persones joves que van participar en el programa JOOP de l’IVAJ en 2022 han tornat al Sistema Educatiu

  • Aitana Mas: “Cada jove que deixa arrere una situació de dificultat, invisibilitat o exclusió és un èxit per al conjunt de la societat”
  • Un total de 4.239 joves de 16 a 21 anys que han abandonat prematurament els seus estudis han participat des de 2017 en el programa

 

 

La vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Aitana Mas, ha destacat que el 65 % de les persones joves que van participar en 2022 en el programa Jove Oportunitat, JOOP, de l’IVAJ “s’han tornat a incorporar al Sistema Educatiu”.

Mas ha afirmat que els percentatges “quan es parla de persones, com en aquest cas, no són una simple fórmula matemàtica, sinó que cada tant per cent és una vida rescatada, una esperança retornada i una dignitat recuperada”.

En aquest sentit, ha destacat que cada persona jove que supera el programa JOOP “és un èxit per a tota la societat, perquè quan una sola persona deixa arrere una situació de dificultat, d’invisibilitat o d’exclusió, el conjunt de la societat millora amb ella”.

Aitana Mas ha fet aquestes declaracions durant la presentació de l’edició de 2023 del programa Jove Oportunitat JOOP, una iniciativa de l’IVAJ l’objectiu de la qual és incentivar els joves que han abandonat prematurament els seus estudis al fet que retornen al Sistema Educatiu.

La vicepresidenta ha recalcat que es tracta d’“un programa d’èxit en el qual han participat 4.239 joves des que es va posar en marxa en 2017, amb la incorporació de 850 i 900 participants per any en les últimes edicions”, que “és clau per a la societat actual i la que estem construint entre totes i tots aquests últims anys”.

En aquest sentit, Mas ha assenyalat que aquest programa respon “a la manera de fer política del Consell, de treballar per a la ciutadania a la qual ens devem”, en la qual és fonamental la premissa de “rescatar persones” i en la qual les polítiques socials i d’igualtat són “prioritàries”.

“Dins d’aquesta manera d’entendre l’acció política és fonamental construir xarxes comunitàries per a protegir la gent quan té dificultats, que els ajuden a alçar-se quan cauen, que els acompanyen en la construcció dels seus projectes de vida” i, en el cas de les persones joves, “és, fins i tot, més important, perquè estan començant projectes de vida i les experiències que tenen en aquesta etapa marcaran molt profundament el seu futur”.

Característiques de JOOP

El programa Jove Oportunitat està dirigit a joves d’entre 16 i 21 anys, que ara mateix ni estudien ni treballen, però que volen reencaminar el disseny del seu propi projecte de vida.

Per a fer-ho es realitza una orientació personal i professional a cada jove, partint des d’una visió integral de la persona, amb la finalitat d’ajudar-los a “recuperar la confiança i l’autoestima, ser capaços de veure les potencialitats que teniu, d’aconseguir un canvi vital per a iniciar un nou procés: el de la construcció autònoma d’un projecte global de vida”.

Per a dur-ho a terme, s’actua mostrant a les persones joves “on està la porta per a tornar al Sistema Educatiu, que aquesta porta continua oberta, animant-los a prendre la decisió personal de travessar aquesta porta i redescobrir el que hi ha dins, que és tot un món d’oportunitats per a eixir de l’estat d’inacció, apatia, resignació o desencantament i reprendre la direcció de les seues pròpies vides”.

Enguany, l’IVAJ ha llançat una nova edició en col·laboració amb els municipis i les mancomunitats que vulguen acollir les diverses accions. L’únic requisit és que el municipi o la mancomunitat compte amb un institut d’Educació Secundària, ja que és el professorat i el personal orientador dels instituts els que han de derivar cap al programa les persones joves que consideren que es podrien beneficiar.

La intervenció combina tècniques d’acompanyament grupal i individual amb visites a empreses, amb l’objectiu que les persones joves participants creen el seu propi projecte professional i decidisquen voluntàriament tornar al Sistema Educatiu per a millorar la seua qualificació.

Per això, en la fase final, després dels mòduls de coaching actitudinal i d’orientació laboral, es prepara les persones joves per a la prova de lliure d’accés a la Formació Professional de grau mitjà, la prova lliure per a l’obtenció de l’ESO o la prova de competències clau per a l’accés a certificats de professionalitat de nivell 2, segons els seus objectius.

Balanç 2022

En 2022, el programa ha celebrat la sisena edició. Des que es va posar en marxa, en 2017, han passat pel JOOP un total de 4.239 joves. En concret, l’exercici passat va comptar amb la participació de 881 joves en el desenvolupament de 75 accions formatives en 63 municipis de la Comunitat Valenciana.

Els resultats del programa, segons ha indicat Aitana Mas, han sigut molt reeixits: el 67 % de les persones joves que ha conclòs l’acció ha représ els estudis o ha trobat un treball. Un assoliment, ha assenyalat, “que supera l’assolit per una altra mena de programes més tradicionals destinats a aquest col·lectiu juvenil”.

Cada acció del JOOP es divideix en cinc mòduls. Els mòduls 1, 2, i 3 formen conjuntament un bloc de desenvolupament personal i social, en el qual els i les participants creen el seu propi projecte professional mitjançant les sessions de coaching i les visites a empreses. El mòdul 4 és el de preparació del retorn als estudis.

Aquests 4 mòduls sumen un total de 376 hores lectives, en jornades de 4 o 5 hores diàries als matins, de dilluns a divendres. En cada grup participen entre 8 i 15 joves.

El programa finalitza amb el mòdul 5, que consisteix en una convivència de 4 dies en la qual es reuneixen les persones participants en diverses accions i posen en pràctica tot el que han aprés.

A més, el programa fa seguiment i acompanyament de totes elles una vegada conclou l’acció, mitjançant 6 jornades d’actualització, per a assegurar que l’evolució siga adequada.

Twitter