T'interessa

enllaços

Destacat

"A la Mar" 2024 - Programa Lliure d'Estiu

Apren a navegar este estiu en les "Escoles de la Mar" de la Generalitat Ja és ací, un any més, el Programa Lliure d'Estiu per a 2024 de la campanya "A la Mar". A partir dels 9 anys vos podeu...

Ja està oberta la inscripció a la "Senda del Poeta" 2024

El director general de l'Institut Valencià de la Joventut (IVAJ), Vicent Ripoll, ha convidat a la població més jove a participar en la XXVIII edició de la Senda del Poeta, que se celebrarà els...

Novetats

Ves enrere L'IVAJ ofereix eines al personal tècnic de joventut per a detectar les oportunitats i amenaces de les xarxes socials

L'IVAJ ofereix eines al personal tècnic de joventut per a detectar les oportunitats i amenaces de les xarxes socials

  • El curs, que està en la seua segona edició, s'ofereix conjuntament amb la Direcció General per a la Lluita contra la Bretxa Digital
  • Jesús Martí ha destacat que l'objectiu és crear un espai de reflexió sobre l'impacte que té la digitalització en la cognició i vida d'aquest col·lectiu

L'Institut Valencià de la Joventut (IVAJ) ha posat en marxa unes jornades formatives, dirigides al personal tècnic de la joventut, amb les quals busca dotar-los de les eines necessàries que els permeta detectar les oportunitats i les amenaces que ofereix la digitalització durant l'adolescència i la joventut, i com afecta a la seua vida. 

Així, ho ha explicat el director general de l'IVAJ, Jesús Martí, qui ha inaugurat aquestes jornades juntament amb la directora general per a la Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz, el departament de la qual col·labora en aquesta iniciatiu, que s'inclou en el Pla de Formació dirigit als tècnics de joventut de tota la Comunitat Valenciana, i que està en marxa des de 2021. 

“El curs que comença hui pretén crear un espai de reflexió entorn de les potencialitats i amenaces de les tecnologies de la informació, comunicació i oci, i l'impacte de la digitalització en la cognició i vida de les persones joves i adolescents”, ha explicat Martí. 

En aquest sentit, el curs permet abordar qüestions com l'abast que té l'impacte digital en aquest col·lectiu, oferir eines que permeten al personal tècnic de joventut identificar les variables relacionades amb l'impacte emocional i social de les xarxes socials, i adquirir competències que els permeten valorar l'abast dels riscos en línia i així poder previndre'ls.

La formació en instruments amb els quals poder mesurar les diferents facetes de l'impacte digital és un altre dels objectius de la formació, que també donarà pautes sobre intervencions preventives eficaces en aquest àmbit.  

Mòduls del curs

El curs, que es desenvolupa entre el 14 de febrer i el 2 de març, es divideix en 3 mòduls. El primer analitza l'impacte que té la digitalització de les persones en la seua construcció identitària, tractant temes com les fake news, les faules informatives i la figura dels i les influencers, a més d'oferir claus per a abordar l'educació mediàtica en adolescents. 

El segon mòdul tracta les amenaces i riscos digitals, amb especial atenció a fenòmens com el bullying, el cyberbulling o la ciberviolencia de gènere, així com trastorns de conducta alimentària i entorn digital.

La prevenció de riscos en línia centra el tercer dels mòduls, en el qual aquesta qüestió s'aborda des de diferents perspectives, com poden ser l'escola, la família i l'entorn de les persones joves. 

El curs està impartit per Laura Pinazo, que és doctora en Ciències de la Comunicació especialitzada en Educació Mediàtica, i que forma part d'un projecte d'investigació sobre els estereotips sexuals i de gènere representats en continguts infantils i juvenils en la xarxa.

L'equip docent també compta amb la doctora en Psicologia i professora de Psicologia Evolutiva i de l'Educació en la Universitat Miguel Hernández d'Elx,  Estefanía Estévez, qui també forma part del grup d'investigació ‘Joc d'Apostes en Adolescents’ i de l'equip investigador de la ‘Càtedra de Bretxa Digital i Bon Ús de les TIC’.

Així mateix, participa en el projecte Daniel Lloret Irles, doctor en Psicologia especialitzat en addiccions, amb l'esment de doctorat europeu, i professor de Psicologia Social en el Departament de Psicologia de la Salut de la Universitat Miguel Hernández, on dirigeix la Càtedra de Bretxa Digital i bon ús de les TIC. A més, és autor o coautor d'articles científics i capítols de llibres sobre conductes addictives.

El pla de formació de l'IVAJ

El director general de l'IVAJ ha incidit en què aquest curs forma part del pla de formació impulsat per l'entitat en 2021 i que en els seus dos primers anys de funcionament ha oferit un total de 65 accions formatives, en les quals s'han inscrit 2.997 persones pertanyents a la Xarxa Jove, a l'IVAJ o que treballen en escoles d'animació juvenil o en associacions juvenils.

“L'objectiu d'aquest pla de formació és facilitar a les persones professionals de joventut espais formatius per a poder compartir i presentar iniciatives per a treballar coneixements específics sobre aspectes tècnics, ètics, socials, mediambientals i educatius que incideixen directament en la joventut”, ha assenyalat Jesús Martí.

L'objectiu d'aquest pla formatiu, ha sostingut, també és “garantir l'actualització dels coneixements de les persones professionals de joventut i la permanent millora de la seua qualificació, així com incentivar-los en el seu treball diari i incrementar la seua motivació professional”.

Twitter